گروه مهندسی رایمون سازه

گروه مهندسی رایمون سازه

خدمات طراحی سازه، طراحی سوله، طرح تقویت و ....
گروه مهندسی رایمون سازه

گروه مهندسی رایمون سازه

خدمات طراحی سازه، طراحی سوله، طرح تقویت و ....

انواع بلوک سقفی

بلوک سقفی، عضوی است که بین تیرچه‌های سقف تیرچه بلوک قرار داده می‌شود. این المان نقش سازه‌ای ندارد و فقط جهت شکل گرفتن مقطع سقف به صورت توخالی به کار می‌رود.

در سقف تیرچه بلوک معمولا 4 مدل بلوک استفاده می‌شود : بلوک سیمانی، بلوک سفالی، بلوک یونولیتی و بلوک ترکیبی

بلوک سیمانی: یکی از پرکاربردترین بلوک‌های سقفی هستند. این نوع بلوک از سیمان پرتلند، ماسه و آب تشکیل شده است و در دو نوع توپر و توخالی استفاده می‌شود. از این نوع بلوک هم در سقف و هم در دیوار استفاده می‌شود.

 

 

مزایا: 1. مقاومت بالایی دارند 2. در دسترس بودن در اکثر شهرها 3. داشتن قیمت مقرون به صرفه 4. مقاوم در برابر آتش‌سوزی

معایب: 1. معمولا در حمل و نقل ضایعات زیادی دارند 2. دوام پایین در مقابل رطوبت 3. داشتن وزن بالا

بلوک سفالی: این بلوکها در ابعاد متفاوتی تولید می‌شوند. معمولا سطح آنها شیاردار است که میزان درگیری با بتن افزایش پیدا کند.

مزایا: 1. داشتن قیمت مناسب 2. کیفیت و ابعاد یکسانی دارند 3. مقاوم در برابر آتش‌سوزی 4. عایق حرارت هستند

معایب: 1. سرعت اجرای پایین 2. نفوذ بتن به داخل حفره‌ها و افزایش وزن سقف 3. داشتن وزن زیاد 4. در حمل و نقل ضایعات بسیار زیادی دارند و مقاومت پایینی دارند.

بلوک یونولیتی: این نوع بلوک از پلی استایرن با نام اختصاری EPS که نوعی پلیمر سفید رنگ است و به آن یک عامل فوم کننده اضافه شده، تولید می‌شود.

مزایا: 1. وزن خیلی کمی دارند 2. داشتن مقاومت بالا 3. حمل و نقل راحتی دارند 4. عایق صدا و گرما هستند 5. سرعت بالا و سهولت در اجرای سقف

معایب: 1.عدم مقاومت در برابر آتش‌سوزی (استفاده ازنوع کندسوز آن، این مشکل را رفع کرده) 2. تولید گازهای سمی هنگام آتش‌سوزی 3. نمی‌توان گچ زیر سقف را مستقیما اجرا کرد و اول باید رابیتس اجرا شود و بعد گج کشی شود. 4. اگر از اره برای برش استفاده کنیم خرده‌های یونولیت در کل سقف پخش می‌شوند.

بلوک ترکیبی: که معمولا پیشنهاد می‌شود از این نوع بلوک در سقف‌های خود استفاده کنید. ساختار این نوع بلوک اینگونه است که نصف ارتفاع بلوک سقف را بلوک سیمانی و نصف دیگر آن را بلوک یونولیتی تشکیل می‌دهد. در نتیجه از مزایای هر دو نوع بلوک بهره مند می‌شوید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد