گروه مهندسی رایمون سازه

گروه مهندسی رایمون سازه

خدمات طراحی سازه، طراحی سوله، طرح تقویت و ....
گروه مهندسی رایمون سازه

گروه مهندسی رایمون سازه

خدمات طراحی سازه، طراحی سوله، طرح تقویت و ....

فونداسیون تجهیزات صنعتی

فونداسیون‌ها یکی از اجزای مهم سازه‌ها محسوب می‌شوند که وظیفه‌ی انتقال بارهای وارده به خاک زیرین خود و در نتیجه پایداری سازه را بر عهده دارند. بنابراین شناخت خاک زیر فونداسیون و همچنین طراحی فونداسیون از اهمیت زیادی برخوردار است.

هنگامی که از فونداسیون تجهیزات صنعتی صحبت می‌کنیم به دلیل عملکردی که دارند، بارهای مختلفی را به فونداسیون خود منتقل می‌کنند. مثل لرزش، ضربه، وزن زیاد، حرکت افقی یا عمودی که این موضوع باعث می‌شود طراحی این فونداسیون‌ها تخصصی‌تر و پیچیده‌تر باشد و اگر هر نقطه ضعفی در طراحی آن وجود داشته باشد عملکرد این دستگاه‌ها را مختل و دچار مشکل می‌کند.

  

بعضی از دستگاه‌های صنعتی که عملکرد ضربه‌ای یا لرزشی دارند؛ باید بارگذاری فونداسیون را در آنها دینامیکی در نظر گرفت که هنگام کار کردن دستگاه عملکرد فونداسیون دچار مشکل نشود.

یا بعضی از تجهیزات که وزن زیادی دارند نشست آنها خطرناک است (بار وارد شده به فونداسیون در این حالت استاتیکی است.) و باید در طراحی فونداسیون این موضوع که سازه به هیچ عنوان نشست نکند در نظر گرفته شود. چون اگر یک سمت فونداسیون نشست کند به علت سنگینی، دستگاه دچار واژگونی شده و ممکن است خسارت جانی و مالی غیر قابل جبرانی را به عمل آورد.

همچنین در کنار طراحی فونداسیون باید به نحوه‌ی طراحی و اجرای اتصال دستگاه‌ها به فونداسیون دقت کافی شود که هنگام کار کردن دستگاه، اتصالات دچار مشکل نشده و از فونداسیون جدا نشوند.

همیشه در پروژه‌ها اقتصادی بودن پروژه بعد از پایداری و کارآمد بودن آن مطرح می‌شود. در کارخانه‌ها سعی می‌شود که تجهیزاتی که از لحاظ عملکردی و وزنی مشابه همدیگر هستند را در یک قسمت از کارخانه نصب کرده و یک فونداسیون یکپارچه برای آن‎ها در نظر می‌گیرند. ولی اگر طبق کارآیی دستگاه‌ها و ترتیبی که باید در کارخانه کنار یکدیگر قرار گیرند طوری باشد که عملکرد و وزن دستگاه‌ها متفاوت باشد، برای هر دستگاه بسته به وزن و عملکرد (استاتیکی و دینامیکی) آنها فونداسیونی مجزا طراحی و اجرا می‌شود که فونداسیون، سنگین و غیر اقتصادی نشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد