گروه مهندسی رایمون سازه

گروه مهندسی رایمون سازه

خدمات طراحی سازه، طراحی سوله، طرح تقویت و ....
گروه مهندسی رایمون سازه

گروه مهندسی رایمون سازه

خدمات طراحی سازه، طراحی سوله، طرح تقویت و ....

بهترین اسکلت سوله! تیرورقی یا خرپایی؟؟

انواع اسکلت سوله

  

سوله‌ی تیرورقی : سوله‌های تیرورقی که با نام سوله‌های قدیمی‌، سوله سنگین و سوله‌ی صنعتی نیز شناخته می‌شوند از قدیمی‌ترین نوع سوله است که در ایران اجرا می‌شده و وزن آن بسیار سنگین می‌باشد. ساخت این سوله‌ها عملا در اروپا و کشورهای پیشرفته کاهش پیدا کرده. اما در ایران به دلیل اینکه اکثر سازندگان و مهندسان سوله به روز نشده‌اند، همچنان درخواست برای سوله‌ی تیرورقی زیاد است. ولی باز در بعضی شرایط و انواع سوله بهترین گزینه که می‌توان انتخاب کرد، سوله‌ی تیرورقی است.

سوله‌ی خرپایی : سوله‌ی خرپایی نوعی سوله‌ی سبک از جنس فلز است که ساخت پیچیده‌ای دارد. سقف‌های این نوع سوله شامل قوسی، شیبدار و … است. که بنا به کارآیی و نوع نیاز با ظاهر متنوع ساخته می‌شود. اجرای این سوله‌ها در مقایسه با سوله‌ی تیرورقی در دهانه‌های زیر ۱۸ متر مقرون به صرفه نیست. ولی هرچه دهانه از ۱۸ متر بیشتر می‌شود و دهانه‌ها عریض‌تر می‌شود اختلاف قیمت بین سوله‌ی تیرورقی و سوله‌ی خرپایی بیشتر می‌شود.

از مزایای این اسکلت سوله می‌توان به سرعت اجرای بالای آن اشاره نمود.

سوله‌ی یو بی ام (UBM) : نام یکی دیگر از روش‌های  ساخت سوله‌ها یو بی ام است. تکنولوژی ساخت این نوع سوله فقط چند سال است که وارد ایران شده است. متریال استفاده شده در این سوله ورق گالوانیزه است که این ورق‌ها به صورت خام به محل پروژه منتقل می‌شوند و در همان مکان به وسیله‌ی دستگاهی یه اسم سیمر به یکدیگر دوخته می‌شوند.

سوله UBM همیشه به صورت قوس کامل طراحی و اجرا می‌شود. در سقف این سوله‌ها از عایق (پلی اورتان) استفاده می‌شود. این سازه‌ها به علت اینکه از جنس فولاد نیستند قیمت کمتری دارند. در این سوله‌ها، دیوار طراحی و اجرا نمی‌شود ولی به این معنا نیست که نیازی به فونداسیون ندارد. در این سوله‌ها امکان استفاده از جرثقیل نیست. همچنین در اجرای این سوله‌ها محدودیت دهانه وجود دارد و همینطور به علت سقف قوسی شکل فقط قابلیت اجرا در یک طبقه را دارند.

از مزایای آن می‌توان به سبکی و سرعت اجرای بالا اشاره نمود. همچنین این سوله‌ها به علت دستگاه‌های خاصی که برای اتصال نیاز دارند در پروژه‌های زیر ۱۰۰۰ متر اجرای آن اقتصادی نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد