گروه مهندسی رایمون سازه

گروه مهندسی رایمون سازه

خدمات طراحی سازه، طراحی سوله، طرح تقویت و ....
گروه مهندسی رایمون سازه

گروه مهندسی رایمون سازه

خدمات طراحی سازه، طراحی سوله، طرح تقویت و ....

ساختمان فلزی یا بتنی؟ کدام بهتر است؟

 ساختمان فلزی یا بتنی؟ کدام بهتر است؟

اولین مرحله در شروع روند طراحی سازه هر پروژه، انتخاب اسکلت مناسب است. در این مقاله مقایسه ساختمان فلزی و بتنی را از چند منظر مورد بررسی قرار می‌دهیم و انتخاب نوع اسکلت با توجه به نکاتی که گفته می‌شود، بر عهده مهندس سازه و کافرماست.

   

موارد مقایسه ساختمان فلزی و بتنی

هزینه اولیه : سازه‌های بتنی به علت اینکه مصالحی که در آنها استفاده می‌شود قابل دسترس همگان بوده، اجزای ساده‌ای دارد و همچنین کارفرما می‌تواند به صورت تدریجی و برای هر طبقه جداگانه مصالح تهیه کند، ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از سازه‌ی فلزی است که کارفرما باید هزینه‌ی اسکلت را به یکباره پرداخت کند.

نیروی متخصص : برای ساخت سازه‌های بتنی نیاز به نیروهای متخصص و ماهر نیست و نیروی کار بیشتر و در دسترس‌تر است. ولی برای اتصالات و اجرای سازه‌‎های فلزی نیاز به افراد متخصص در این زمینه داریم، چرا که اگر این اتصالات به درستی انجام نشود، سازه در مقابل زلزله رفتار خوبی از خود نشان نمی‌دهد.

قابلیت اجرا در اشکال مختلف : سازه‌های بتنی را به راحتی با استفاده از قالب می‌توان به اشکال مختلف درآورد و درجا تهیه می‌شوند ولی مقاطع فولادی در کارخانه تهیه شده و اشکال استاندارد و ثابتی دارند.

مقاومت در برابر آتش‌سوزی: سازه‌های بتنی مقاومت خوبی در برابر آتش‌سوزی دارند و می‌توانند مدت زیادی در مقابل آتش مقاومت کنند و اسکلت ساختمان فرو نریزد ولی برعکس سازه‌های فولادی، در مقابل آتش‌سوزی ضعیف عمل می‌کنند و به یک‌باره فرو می‌ریزند و فرصت برای مهار آتش نداریم.

مقاومت در برابر رطوبت: در سازه‌های بتنی اگر آبی که با سازه در تماس است حاوی یون سولفات و کلر نباشد مقاومت خوبی در مقابل رطوبت دارند. ولی سازه‌های فلزی در مقابل رطوبت دچار خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شوند.

زمان اجرا: به علت اینکه سازه‌های بتنی را باید طبقه به طبقه ساخت و به صورت مرحله‌ای پیش رفت و به عمل‌آوری بتن پرداخت سرعت کار پایین تر از سازه‌های فلزی است. چون سازه‌های فلزی را می‌توان گاها کل اسکلت را در کارخانه آماده کرده و در محل نصب کرد.

وزن سازه: سازه‌های بتنی وزن بیشتری در مقایسه با سازه‌های فلزی دارند و در نتیجه عملکرد سازه‌های فلزی در مقابل زلزله بهتر است و استحکام و دوام بالاتری دارند.

فضای معماری: اسکلت سازه‌های بتنی ابعاد بزرگ‌تری دارند و همچنین در دهانه‌های محدودتر می‌توانند ساخته شوند ولی اگر نیاز به دهانه‌های بزرگ‌تر داریم و می‌خواهیم فضای پرت کمتری داشته باشیم، سازه‌های فلزی گزینه‌ی بهتری هستند.

ارزش تخریب : سازه‌های فلزی در مقایسه با سازه‌های بتنی ارزش تخریب بالاتری دارند چون از فلز آن می‌توان مجددا عمل آوری و استفاده شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد